Dátum: 2014-07-22
Írta: Csillag Patrik
Ebben a lépésben biztosítani kell, hogy a régi weboldal fontos webcímei (pl. suti.hu/csokitorta) szerepeljenek az új weboldalon is. Ha a korábbi webcím megmaradt és az oldal tartalma sem változott minőségben, akkor nincs miért aggódni. Egy nagyobb oldal esetén ez a lépés igen hosszú és fárasztó lehet, de semmiképp sem szabad elhanyagolni. Automatizált folyamatokkal gyorsítható a feladat a minőség romlása nélkül.
Minden weboldal különbözik egymástól, tehát nincsenek egyértelmű szabályok az URL átirányításokkal kapcsolatban. Létezik azonban néhány támpont, amelyek a segítségünkre lesznek. Minden egyedi, hasznos vagy magasan értékelt oldalt tovább kell irányítani arra az oldalra, amelyen a megfelelő tartalom megtalálható. A 301-es protokol (átirányítás) alkalmazásával biztosíthatjuk, hogy az új webcím megőrizze a régi értékét.
A magas látogatottságú tartalom az oldalon extra figyelmet igényel, viszont ha megspóroljuk a kevésbé népszerű oldalak átirányítását, akkor az egész oldal értékelését kockáztatjuk.
A migrálás egy összetett feladat, ami közben könnyen elkerülheti figyelmünket néhány hiba. Éppen ezért mielőtt éles állapotba helyeznénk az új weboldalt, ellenőrizznünk kell, hogy minden a terv szerint alakult-e.
Többek között SEO szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy mi válik mindenki számára láthatóvá a világhálón. Ezért először mindig tesztkörnyezetben vizsgáljuk meg az oldalt, ahol a keresőrobotok számára nem érhető el, így nem eshet kár a SEO tevékenységben.
Ez egy elég egyszerű feladat, amely során engedélyezzük a web indexelő robotoknak, hogy átnézzék a weboldalunkat. Néhány oldal esetében ezt szabályoznunk kell. Például, ha az oldalon keresési lehetőség vagy lapozási funkció található, akkor könnyen abba a hibába eshetünk, hogy duplikált tartalom keletkezik oldalunkon. A duplikált tartalom jelentősen rontja a weboldal minősítését. Azért is fontos ez a feladat, hogy megspóroljuk a robotok munkáját, így gyorsabban megtalálják a mélyebben elhelyezkedő aloldalakat.
A migrálás sikerességének megállapításához szükségünk van a látogatottság és egyéb böngészéshez kapcsolódó tevékenységek adataira. Ennek érdekében minden oldalra egy ún. Google Analytics követőkódot (statisztikai adatokat gyűjtő programot) telepítünk, így pontos képet kapunk az oldalra látogatókról. Ezt követően már összehasonlíthatjuk az eredetiekben meghatározott elvárásokat az elért eredményekkel.
Eljött a pillanat, a migrálás befejeződött, az új weboldal felkerül a világhálóra. A Google viszonylag hamar érzékeli ezt a változást, azonban ne várjunk azonnali eredményeket, ami a helyezést illeti. A gyakorlat azt mutatja, hogy általában kettő és négy hét közötti időre van szükség, hogy frissüljenek a találati oldalak.
Ne legyünk türelmetlenek. El kell telnie egy kis időnek, amíg realizálódnak a migrálásból keresőoptimalizálásból adódó eredmények. Hetente érdemes felmérni az aktuális helyzetet, de semmiképp se vonjunk le végleges következtetéseket egy hónapnál előbb.
Az alábbi adatokra érdemes leginkább figyelni: