Dátum: 2014-07-15
Írta: Csillag Patrik
Az oldalon történő változások alapján sokféle migrációt különböztetünk meg, például:
Mindenfajta változás más és más megválaszolandó kérdéseket vet fel. A legbonyolultabb migrálások természetesen azok, amelyik a fentiek közül az összest tartalmazzák. A SEOCMS projektet során legtöbbször keresőoptimalizálást (SEO) és tartalomkezelő rendszer (CMS) cserét hajtunk végre. A külsőhöz nem érdemes szigorúan ragaszkodni, hiszen egyrészt ronthat a hatékonyságon, másrészt technikai problémákba ütközhetünk.
Az eredeti oldal webcímeinek feltérképezése SEO szempontból elengedhetetlen, hiszen azt szeretnénk, hogy a látogatók és keresőmotorok továbbra is megtalálják a feltöltött tartalmakat.
Több megoldás is létezik erre, például: megtarthatjuk a korábbi hivatkozást, vagy továbbirányíthatjuk egy új hivatkozásra a keresőket. Ha szeretnénk megszüntetni a tartalmat, akkor azt is jelezhetjük a keresők felé. A lényeg az, hogy valamilyen módon kezelni kell ezeket a hivatkozásokat.
A leglátogatottabb oldalakat érdemes megtartani, így az eddig befektetett munka és energia nem vész kárba. Ezen oldalak megtalálásához segítséget nyújthat a Google Webmaster tools szolgáltatása, széleskörű statisztikai adatokkal szolgál.
A google rendszerében lepontozásra kerülhet oldalunk abban az esetben, ha találhatóak olyan linkek rajta, melyek nem létező oldalakra mutatnak. Ebben az esetben a 404 page not found hibakód jelenik meg a böngészőben. A migrálás kiváló lehetőség arra, hogy kezeljük ezeket a hátráltató tényezőket weblapunkon. A Webmaster Tools ezúttal is segítségünkre lesz, hiszen a “Feltérképezés, Feltérképezési hibák” menüpontban kilistázza számunkra ezeket a problémás linkeket.
Keretrendszer vagy CMS változásakor elengedhetetlen, hogy megmérjük az oldal sebességét, hiszen ezáltal azonnal és számszerűsítve láthatjuk, hogy az eddigi változtatásokkal milyen hatást értünk el. A SEOCMS-nek ezek nem okoznak problémát, hiszen számos beépített szabvány alkalmazásával olyan oldalak születnek, amelyek kiválóan szerepelnek a méréseken. Ez azért lényeges, mert a Google az optimalizált, gyors oldalakat sorolja előrébb, mivel ez is nagyban hozzájárul a felhasználói élmény javításához. Magát a mérést elvégezhetjük például a Google PageSpeed Insight szolgáltatással is, melynek előnye, hogy egyidejűleg pontozza a mobil és asztali gépen megjelenő tartalmakat is. Emellett javaslatokat is tesz arra, hogy milyen lépések elvégzésével javíthatunk még a sebességen és a felhasználói élményen.
A technikai hibák kifejezés alatt a weblapokon található programozási hibákat értjük. Ezek lehetnek: HTML, CSS vagy JS hibák. Kialakulhatnak többek között elavult technológia miatt, vagy a tömörítés hiánya miatt, de egyszerű programozási hibák is előfordulhatnak.
A fentiekben említett hibák főként programozási hiányosságok. A folyamatunkban azonban inkább a SEO szempontból meghatározó problémák kiküszöbölésére koncentrálunk, hisz ez a fő szempont a weboldal javításakor.
Néhány példa a közel 100 ellenőrzési pontból álló listából:
Ezeket a hibákat nehezebb “lebuktatni”, mivel a HTML ellenőrző nem jelzi őket. Ha elmulasztják javításukat, akkor a két legfontosabb paraméter - a weboldal minősége és a felhasználói élmény - erősen romolhat.
Tulajdonképpen egy állapotfelmérést végzünk, hogy a megcélzott keresőszóra rákeresve jelenleg hányadik helyen áll a találati listán. Ezt a lépést közvetlenül a régi oldal lecserélése előtt célszerű elvégezni.
A rangsorolás mérése nem is olyan könnyű feladat, érdemes ezért egy megbízható módszert választani. Chrome böngészőhöz letölthetjük az ingyenesen használható SEO Global For Google Search-öt, amely képes különböző nyelvű területeken megvizsgálni a helyezést, amit aztán automatikusan el is ment a program. Érdemes nagy gondot fordítanunk arra, hogy a helyezést pontosan melyik link szerezte meg. Például a “csokitorta” kulcsszóra keresve a suti.hu/csokitorta webcím szerepel az első helyen, ezért erre a teljes webcímre kell optimalizálnunk a tartalmat, nem pedig a suti.hu webcímre, azaz a domainre.