Dátum: 2014-07-15
Írta: Csillag Patrik

BLOG

Weboldalak migrálása II.

Második fázis: változtatások az eredeti oldalon

Az oldalon történő változások alapján sokféle migrációt különböztetünk meg, például:

  • kiszolgáló szerver változása
  • új domain név
  • hivatkozási struktúra
  • tartalom változás
  • CMS csere
  • dizájn

Mindenfajta változás más és más megválaszolandó kérdéseket vet fel. A legbonyolultabb migrálások természetesen azok, amelyik a fentiek közül az összest tartalmazzák. A SEOCMS projektet során legtöbbször keresőoptimalizálást (SEO) és tartalomkezelő rendszer (CMS) cserét hajtunk végre. A külsőhöz nem érdemes szigorúan ragaszkodni, hiszen egyrészt ronthat a hatékonyságon, másrészt technikai problémákba ütközhetünk.

Az eredeti oldal URL (webcím) vizsgálata

Az eredeti oldal webcímeinek feltérképezése SEO szempontból elengedhetetlen, hiszen azt szeretnénk, hogy a látogatók és keresőmotorok továbbra is megtalálják a feltöltött tartalmakat.

Több megoldás is létezik erre, például: megtarthatjuk a korábbi hivatkozást, vagy továbbirányíthatjuk egy új hivatkozásra a keresőket. Ha szeretnénk megszüntetni a tartalmat, akkor azt is jelezhetjük a keresők felé. A lényeg az, hogy valamilyen módon kezelni kell ezeket a hivatkozásokat.

Lényeges, hogy a legfontosabb oldalakat őrizzük meg

A leglátogatottabb oldalakat érdemes megtartani, így az eddig befektetett munka és energia nem vész kárba. Ezen oldalak megtalálásához segítséget nyújthat a Google Webmaster tools szolgáltatása, széleskörű statisztikai adatokkal szolgál.

Kiemelt feladat a hiányzó oldalak kezelése is

A google rendszerében lepontozásra kerülhet oldalunk abban az esetben, ha találhatóak olyan linkek rajta, melyek nem létező oldalakra mutatnak. Ebben az esetben a 404 page not found hibakód jelenik meg a böngészőben. A migrálás kiváló lehetőség arra, hogy kezeljük ezeket a hátráltató tényezőket weblapunkon. A Webmaster Tools ezúttal is segítségünkre lesz, hiszen a “Feltérképezés, Feltérképezési hibák” menüpontban kilistázza számunkra ezeket a problémás linkeket.

Nem hagyhatjuk ki az oldal sebességének mérését sem

Keretrendszer vagy CMS változásakor elengedhetetlen, hogy megmérjük az oldal sebességét, hiszen ezáltal azonnal és számszerűsítve láthatjuk, hogy az eddigi változtatásokkal milyen hatást értünk el. A SEOCMS-nek ezek nem okoznak problémát, hiszen számos beépített szabvány alkalmazásával olyan oldalak születnek, amelyek kiválóan szerepelnek a méréseken. Ez azért lényeges, mert a Google az optimalizált, gyors oldalakat sorolja előrébb, mivel ez is nagyban hozzájárul a felhasználói élmény javításához. Magát a mérést elvégezhetjük például a Google PageSpeed Insight szolgáltatással is, melynek előnye, hogy egyidejűleg pontozza a mobil és asztali gépen megjelenő tartalmakat is. Emellett javaslatokat is tesz arra, hogy milyen lépések elvégzésével javíthatunk még a sebességen és a felhasználói élményen.

Technikai hibák kijavítása

A technikai hibák kifejezés alatt a weblapokon található programozási hibákat értjük. Ezek lehetnek: HTML, CSS vagy JS hibák. Kialakulhatnak többek között elavult technológia miatt, vagy a tömörítés hiánya miatt, de egyszerű programozási hibák is előfordulhatnak.

A migrálás során elsősorban a SEO hibák kijavítása a feladat

A fentiekben említett hibák főként programozási hiányosságok. A folyamatunkban azonban inkább a SEO szempontból meghatározó problémák kiküszöbölésére koncentrálunk, hisz ez a fő szempont a weboldal javításakor.

Néhány példa a közel 100 ellenőrzési pontból álló listából:

  1. a menük elemei ne H3 címsorokól legyen felépítve
  2. HEADER META elemeket ki kell tölteni
  3. URL struktúra helyes beállítása

Ezeket a hibákat nehezebb “lebuktatni”, mivel a HTML ellenőrző nem jelzi őket. Ha elmulasztják javításukat, akkor a két legfontosabb paraméter - a weboldal minősége és a felhasználói élmény - erősen romolhat.

Keresőszavak rangsorolása

Tulajdonképpen egy állapotfelmérést végzünk, hogy a megcélzott keresőszóra rákeresve jelenleg hányadik helyen áll a találati listán. Ezt a lépést közvetlenül a régi oldal lecserélése előtt célszerű elvégezni.

A rangsorolás mérése nem is olyan könnyű feladat, érdemes ezért egy megbízható módszert választani. Chrome böngészőhöz letölthetjük az ingyenesen használható SEO Global For Google Search-öt, amely képes különböző nyelvű területeken megvizsgálni a helyezést, amit aztán automatikusan el is ment a program. Érdemes nagy gondot fordítanunk arra, hogy a helyezést pontosan melyik link szerezte meg. Például a “csokitorta” kulcsszóra keresve a suti.hu/csokitorta webcím szerepel az első helyen, ezért erre a teljes webcímre kell optimalizálnunk a tartalmat, nem pedig a suti.hu webcímre, azaz a domainre.